Imatge

És (serà) Facebook el nou Google?

20130123-195813.jpg

El post d’avui és un xic arriscat perquè tracta de previsions de futur, i quan parlem de futur, parlem de risc. I corro el risc que aquest post sigui el “make-me-laugh” d’aquí a uns anys.

Fa un temps que dono voltes a Facebook i a Google i com les xarxes socials han entrat a les nostres vides. Primer semblava que eren un “a més a més” a part de la resta de la xarxa. Hi havia Google amb el seu buscador, i llavors les xarxes socials, per fer coses diferents.
Però cada vegada he vist que Facebook s’acostava (o volia acostar-se) més a Google. I començo a veure que més que dos móns a part, comencen a ser competidors.

La gent de la meva generació, quan busquem una cosa a Internet, el que solem fer és anar a Google (si no el tenim per defecte com a pàgina inicial del navegador), i buscar qualsevol pàgina allà…i funciona! I bé!! I s’han sabut posicionar molt bé per sobre d’altres buscadors com Yahoo o Bing.
L’altre dia vaig llegir un estudi que deia que més d’un 70 % dels joves menors de 34 havien buscat l’any passat els viatges mitjançant Facebook!!!!!

I això em porta a l’última novetat que ha presentat Facebook, Graph Search. És el seu buscador social i que, de moment només està en fase beta i en anglès.
El que tracta de fer Facebook des de fa temps, i amb bastant encert, és que la gent que entri a la seva xarxa (mai tan ben dit) social no hagi de sortir-ne per res. És cert que, de moment, no vol competir amb el buscador de Google, però representa, per a mi, un canvi de paradigma. La gent som cada vegada més socials, i preferim, en general, les recomanacions d’amics i coneguts. Amb això vull dir que, si vols anar de vacances, abans et creuràs un amic que una recomanació de TripAdvisor o del propi destí on vols anar. I en això es basa Graph Search. La gent que busqui alguna cosa, per exemple un destí a Tailàndia, posarà: amics que han estat a Tailàndia, i li sortirà la gent que hi ha estat i podrà demanar recomanacions o qualsevol cosa que se li acudeixi.
La idea de Facebook és que no surtis del seu ecosistema. I si a la recomanació hi ha el link a una web que el teu amic ha fet servir, ja no passaràs per Google (a més, cal recordar que la majoria de URLs són personalitzables i cada vegada més fàcils de recordar!).

A tot això vull afegir-hi que Facebook va comprar Instagram ara farà un any, una xarxa en constant creixement (menys l’últim trimestre per un malentès d’ús i privacitat de les imatges).

I Google??? Doncs, a veure, Google ja té YouTube, que és la xarxa (de moment) amb més usuaris a l’hora de compartir videos. Però s’ha estavellat una vegada rera una altra quan ha volgut acostar-se a les xarxes socials. Ha fet varis intents que han hagut de cancel.lar, i l’últim que tenen és Google+. Una xarxa, visualment i amb un funcionament impecables. Amb molts serveis, com els Hangout, realment útils, però que, o no han sabut vendre bé, o realment la gent té mandra de començar en una altra xarxa.

Facebook, de moment, no pot competir amb Foursquare amb el seu servei de geolocalització. No tot ho fan bé, però…déu n’hi dó!!!! De moment el servei de mapes que dóna és Bing de Microsoft. I aquest no és l’únic revés de l’excel.lent mapejat de Google, Google Maps, ja que Apple té el seu (ja el milloraran, ja!) i Nokia té Nokia Maps, que també és molt bo.

Les veus més crítiques diuen que va de baixa, ja que està perdent usuaris. Però la realitat és que és la xarxa social on la gent hi passa més hores al mes. Som més de 1.000 milions d’usuaris ( 1 de cada 7 persones al món hi té compte!!!!! ) i crec que la pèrdua d’usuaris és creixement/decreixement natural de la xarxa social més madura. És normal i lògic que passi.
I a més, en un món canviant com aquest, una xarxa que porta des del 2004 amb bona salut, ja té la meva bendició…

I el més dolent de tot això, és que més que haver-hi més diversitat, sembla que tot es polaritza cap a un o cap a l’altre, i que pot ser que passem d’un monopoli de Google a un monopoli de Facebook.

I no ens podem oblidar de la immensa base de dades que gestiona Facebook ( amb permís de Linkedin ), ja que si vé Google en sap bastant dels nostres gustos, crec que Facebook d’aquí a poc, ens trobarà el regal perfecte per nosaltres o per fer amb algú, amb tanta informació com li donem ( no deixem ), gratuïtament!.

Amb tot això vull dir que, tot i que potser m’equivoco, hauríem de mirar els navegadors de la gent més jove ( els que encara naveguin amb portàtil, perquè cada vegada s’accedeix més a internet amb smartphone o tablet ) i veure si la pàgina d’inici és Google o Facebook.

S’admeten apostes!!!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s